Werken in de Technische Dienst van een Hotel
Door Pim van Dijk - 15 juli 2024Wat houdt dat nou in, het werk van een Technische Dienst van een Hotel, is dat anders als een gebouw beheren met een andere functie?
Het antwoord is eenvoudig JA, dat is heel anders en dat komt omdat in een hotel 24 uur per dag, 7 dagen per week gasten verblijven die voor dat verblijf betalen en daar een bepaald kwaliteitsniveau van verwachten. Daarnaast komen en gaan er iedere dag gasten en hebben de gasten (en ook collega’s) veelal een internationale achtergrond waardoor je te maken krijgt met veel verschillende culturen en talen.
Een overnachting kan je maar één keer verkopen
Als een bankstel vandaag niet wordt verkocht, dan misschien morgen of overmorgen wel. Dat geldt niet voor een overnachting. Die nacht komt nooit meer terug dus je hebt maar één kans deze te verkopen. Als er zaken stuk zijn in de kamer waardoor deze niet verhuurbaar is, dan kost dat al snel veel geld.
Samenwerken
In een hotel is samenwerking tussen de afdeling heel belangrijk, iedereen is van elkaar afhankelijk. De kamermeisjes signaleren defecten in de kamers, Technische dienst lost dat zo snel mogelijk op en heeft daarover weer veel contact met receptie en de huishouding. Als er een afdeling hapert, dan ligt de hele machine stil.
Taken technische dienst
Algemeen gezegd is de technische dienst verantwoordelijk voor het verhelpen van storingen en het onderhoud aan gebouwen, inventaris en installaties. Belangrijk hierin zijn het snel uitvoeren van reparatie in Hotelkamers, Restaurants en publieke ruimtes zodat deze gebruik kunnen blijven worden door de gasten. Een grote terugkerende klus is het vervangen van lampen die stuk zijn, daar zijn er nogal wat van in een gemiddeld hotel! Netjes werken in uiteraard erg belangrijk in een hotel! Sommige hotels hebben een aparte afdeling beveiliging en IT, andere hotels hebben dat niet waardoor het takenpakket van een technische dienst niet in ieder hotel hetzelfde zal zijn.
Controles en projecten
Ook controle werkzaamheden zoals bijvoorbeeld op koelingen en legionella bacteriën horen bij de technische dienst, net als het bestrijden van ongedierte. Projectmatig zijn er ook veel werkzaamheden. Denk aan het verhuizen van kantoren, plannen en organiseren van verbouwingen of zelf uitvoeren van kleine verbouwingen. Externe partijen inhuren, begeleiden en controleren of onderhoudscontracten uitbesteden en controleren.
Veiligheid en IT
Sommige hotels hebben een aparte afdeling beveiliging en/of IT, bij andere hotels horen deze werkzaamheden bij de Technische Dienst. Brandbeveiliging hoort daar bijvoorbeeld bij maar ook voorkomen van diefstal, BHV taken e.d. Bij IT gaat het dan vooral om Internet toegang voor medewerkers en gasten.
Ondersteunen van gasten
De gast staat altijd centraal in een hotel en iedere medewerker draagt bij aan de kwaliteitsbeleving van de gast, direct of indirect. Voor de Technisch Dienst zal dat vaak indirect zijn maar er zal ook direct gastencontact zijn, in de hotelkamers, openbare ruimtes en gangen. Maar de gast zal soms ook ondersteund moeten worden, met bijvoorbeeld AV apparatuur in de zalen, openbreken van sloten van koffers, instellen van apparatuur e.d.
Werktijden
De werktijden wisselen van hotel tot hotel. In sommige hotels werkt de Technische Dienst van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00, maar er zijn ook vele andere varianten. Van 7.00 tot 15.00, 11.00 tot 19.00 uur. Avonddiensten komen voor, weekend diensten, heel soms zelfs nachtdiensten. Ook storingsdiensten komen voor waarbij je tijdens die dienst oproepbaar bent voor calamiteiten in het hotel.
De technische dienst in een hotel
Een dynamische, afwisselende, verantwoordelijke, internationale baan waarin je veel met collega’s samen zult werken, je talen kunt gebruiken en waarbij gastgerichtheid en flexibiliteit belangrijk is. Heb interesse in zo’n leuke baan? Klik dan op de link voor actuele openstaande vacatures voor medewerkers Technische Dienst in de Hotels.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.Typ hier jouw bericht: