Voorbereiding op het sollicitatieproces

Er zijn veel redenen die kunnen zorgen voor een noodzaak om het sollicitatieproces weer op te gaan starten.  Niet meer naar je zin in de huidige baan, op zoek naar meer uitdaging, behoefte aan totaal iets anders of je opleiding afgerond en klaar voor een mooie carrière in de hotellerie of horeca. Tijd om in actie te komen maar hoe pak je dat aan? De meeste mensen doen dit niet vaak en het is belangrijk even de tijd te nemen om een plan te maken. Een goede voorbereiding is dan ook het halve werk!

Horeca mensen zijn veelal doeners en een veel bewandelde weg is deze situatie is meteen op zoek te gaan naar vacatures en hierop solliciteren. Dit is echter niet altijd de juiste weg.   Probeer eerst voor jezelf vast te stellen wat voor jou een ideale baan is. Wat miste ik in mijn huidige baan, waarom had ik het niet meer naar mijn zin, welke elementen vind ik belangrijk, welke omgeving vind ik leuk om in te werken, waar zou ik over een jaar of 5 willen staan, welke ervaringen heb ik daarvoor nodig. Welke hotel organisaties vind je aantrekkelijk, groot, klein, formeel, informeel, een keten of juist zelfstandig?

Als je een goed beeld hebt van wat je wilt, dan is de volgende stap om dit te toetsen met de praktijk. Heb ik daarvoor de juiste opleiding, instelling, ervaring? Kom ik daarvoor in aanmerking? Is dit haalbaar of is het beter het einddoel via tussenstapjes te bereiken? Waar ben ik goed in, wat vind ik leuk, waar heb ik ervaring mee, wat zijn mijn sterke punten, waarin wil ik me ontwikkelen, waarom denk ik dat ik dit kan, wat kan ik het bedrijf bieden? Weet je wat je wilt, dat dit bij je past en dat je het aankunt? dan ben je klaar om aan de slag te gaan! 

 

Voor het opstarten van het sollicitatieproces

  • Omschrijf je ideale baan en werkomgeving?
  • Waar ben ik goed in, wat vind ik leuk om te doen, waar krijg ik een goed gevoel van?
  • Wat past goed bij mijn karakter en persoonlijkheid?
  • Wat past goed bij mijn persoonlijke omstandigheden?
  • Hoeveel wil ik werken, wil ik verhuizen voor werk, hoe flexibel wil ik zijn?
  • Op welk niveau wil ik werkzaam zijn?
  • Is het uiteindelijk doel realistisch?
  • Kan ik dat aan? geeft het voldoende uitdaging? heb ik de juiste instelling, kennis en ervaring?
  • Wat maakt mij geschikt voor de functie
  • Wat weet ik van het bedrijf? past dat bij jou?
  • Hoe is de bereikbaarheid, kan ik er op tijd zijn en  na het werk ook weer thuis komen?

Een goed beeld van wat je wilt en wat je kunt zal je helpen je doelstelling te bereiken. Ook helpt het je tijdens de sollicitatieprocedure en selectiegesprekken. Je hebt tenslotte al goed nagedacht over zaken als motivatie, benodigde kennis en vaardigheden en daarmee zul je vragen hierover eenvoudig kunnen beantwoorden. Het boek "De kleur van mijn parachute" geeft je veel handvatten die je kunnen  helpen je gedachte te ordenen en je helpen met een goede voorbereiding. 

 

Informatie verzamelen

Via internet kun je veel informatie achterhalen. Zijn er veel hotels in de omgeving, wordt de functie die je zoekt veel aangeboden? Wat is gemiddels het salaris wat bij de functie hoort? Horen daar nog secondaire arbeidsvoorwaarden bij? Wat houdt het werk precies in, welke eisen worden er gesteld, stelt ieder hotel dezelfde eisen of wisselt dat? Wellicht zijn er (online) beroepskeuzetesten beschikbaar die je kunnen ondersteunen. Kunnen arbeidsbemiddelaars iets voor je betekenen. Zijn er verdere tips te vinden over sollicitatiebrieven, CV en gesprekken?

Als je al weet waar je wilt gaan solliciteren, verdiep je dan in het bedrijf, de afdeling en de functie. Bezoek de website van het hotel en bekijk hun werken bij pagina. Via  de Kamer van Koophandel kun je eventueel ook jaarverslagen doorlezen.

Adverteren

U kunt adverteren op deze website, neem hiervoor contact met ons op via info@xs2jobs.nl of klik op werkgevers

Volg ons

Blijf via de sociale media op de hoogte