Een baan in de bediening van een hotel - de extraatjes
Door Pim van Dijk - 24 juni 2025Een hotel is natuurlijk ook een horeaca bedrijf maar een baan in de bediening van een hotel is toch anders dan medewerker bediening in een ander type horeca bedrijf. In deze blog lees je wat de belangrijkste verschillen zijn en waar voor de, zoals ze dat in hotels noemen, F&B medewerker de extraatjes zitten. Maar natuurlijk ook waar je de vacatures kunt vinden.
Typische kenmerken van een hotel
- 24 uur per dag en 7 dagen per week geopend
- Veel verschillende afdelingen
- Veelal internationale gasten en medewerkers uit verschillende culturen
- Eigenaar is vaak op afstand, dagelijkse leiding is in handen van managers
De gasten in een hotel
Gebruikers van hotelaccommodatie doen dit om verschillende redenen, zakelijke of om een congres of bijeenkomst bij te wonen of juist om vakantie te vieren. Verschillende type gasten die verschillende verwachtingen en eisen hebben. Vaak met een internationale achtergrond. Het maakt het werken in een hotel erg afwisselend, je kunt goed je vreemde talen ontwikkelen en/of bijhouden en het is erg leuk om typische gewoontes van verschilende culturen te leren kennen.
De afdelingen van een hotel
Naast een à la carte restaurant voor lunch en diner bieden hotels meestal ook ontbijt en roomservice aan. Veel hotels hebben bovendien zaalaccommodatie voor vergaderingen, congressen, feesten en partijen en een aantal hotels bieden ook catering diensten aan. Als je werkt in de bediening van een hotel kan dat dus heel afwisselend zijn. Teamwork is belangrijk niet alleen met je eigen team maar ook met afdelingen als receptie, huishouding, keuken, boekhouding en sales en marketing. Zo kom je in aanraking met collega's met veel verschillende achtergronden en leer je veel van wat andere afdelingen doen en wat daar belangrijk is.
Werksfeer in een hotel
Omdat je met veel verschillende afdelingen moet samenwerking is de onderlinge sfeer meestal erg informeel en gezellig. Samen moet je de gast tevreden stellen en dat doe je op wisselende werktijden. Na het werk is er meestal ruimte voor een sluitdrankje en het gebeurt niet zelden dat collega’s vrienden worden en elkaar ook buiten het werk gaan zien.
Personeelsfaciliteiten
Omdat hotels vaak grotere organisaties zijn waar al snel tussen de 50 en 200 mensen werken zijn de faciliteiten ook meestal goed voor elkaar. Goede kleedruimtes, bedrijfskleding die door het hotel wordt gewassen/ gestoomd, mooie kantines, goede personeelsmaaltijden, personeelsafdeling, Ondernemingsraad, afdelingsvergaderingen etc.
Arbeidsvoorwaarden
Hotels zijn over het algemeen erg sociaal ingesteld, attenties bij verjaardagen en jubilea, gezellige personeelsfeesten, afdelingsborrels horen er meestal wel bij. Daarnaast kennen veel hotel bonus regelingen, pensioenplannen, reiskosten vergoedingen en kortingen bij andere hotels van de groep.
Trainingen en carrière mogelijkheden
Een hotel is een uitstekende plek om carrière te maken. Er zijn veel mogelijkheden en medewerkers krijgen veel kansen. Bij vacatures wordt meestal eerst gekeken of er intern kandidaten zijn die dan ook vaak de voorkeur krijgen. Als het hotel hoort bij een groep of keten dan zijn er meestal ook mogelijkheden om door te stromen naar andere hotels, ook internationaal! Veel hotels bieden ondersteuning aan bij opleidingen en een eigen pakket aan interne trainingen. Kijk voor meer informatie over werken in een hotel op de carriere coach.
Interesse in vacatures in de Bediening van hotels?
Kijk eens op WerkenineenHotel.nl, het banenplatform voor de hotellerie in Nederland. Veel bediening vacatures en solliciteren doe je via het platform direct bij de werkgever. Je vindt op het platform vacatures voor vaste banen maar ook voor stage plaatsen, leerplaatsen en parttime banen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.Typ hier jouw bericht: