Breng je personeelsverloop in balans!

Door Stella Peperkoorn  -  05 februari 2020

Een bepaalde mate van personeelsverloop is goed voor een hotel, nieuwkomers zorgen voor een frisse wind, nieuwe ideeën en positieve veranderingen. Een te hoog personeelsverloop zorgt echter voor hoge kosten, kwaliteitsproblemen, hoge werkdruk en uiteindelijk een ontevreden gast. In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt kom je de tekst "Horeca personeel gezocht" vaak tegen, veel hotels zijn op zoek naar horecapersoneel en medewerkers hebben het op het moment voor het uitkiezen. Het is niet gemakkelijk goed personeel te vinden voor de horeca en daarom is het belangrijk het personeelsverloop onder controle te hebben, welke factoren spelen daarin een rol?

 

Personeelsverloop in balans begint bij goede personeelswerving, selectie en onboarding

Het begint met een advertentie waarin horeca personeel wordt geworven en het daaropvolgende selectiegesprek. Om later teleurstellingen te voorkomen is het goed om hierin een eerlijk beeld van de werkelijkheid te geven. Plan tijdens de selectie ook een gesprek in met een toekomstige collega, zo kan de kandidaat de opgedane indrukken toetsen. Neem bij voorkeur mensen aan die nog kunnen groeien in geboden functie of binnen het hotel. Als de nieuwe medewerker in de functie is gestart, dan is het belangrijk zorg te dragen voor een goed inwerkplan en begeleiding in de vorm van een aangewezen collega, coach of buddy. Lees meer over het belang van een goede onboarding in de hotellerie in onze eerder geschreven blogpost.

 

Ontplooien, ontwikkeling en doorgroei

Na een gedegen inwerkperiode is het belangrijk de nieuwe medewerker uit te blijven dagen met nieuwe taken en verantwoordelijkheden. Doe dit in goed overleg en stapsgewijs met de juiste begeleiding op de werkvloer of via een cursus of opleiding. Vergeet niet de arbeidsvoorwaarden te laten meegroeien met de verantwoordelijkheden. Salaris en arbeidsvoorwaarden zijn geen lange termijn motivators maar kunnen wel demotivators zijn.

 

Inzet van personeelsinstrumenten

Goed gebruik van de personeelsinstrumenten is belangrijk. Doe minimaal 1x per jaar een beoordelingsgesprek, toets personeelstevredenheid d.m.v. formele onderzoeken of informele gesprekken, bied concurrerende arbeidsvoorwaarden en blijf deze regelmatig vergelijken.  Wees alert op ziekteverzuim, het kunnen de eerste signalen van motivatieproblemen zijn. Als een medewerker dan toch nog heeft opgezegd, neem dan de tijd voor een exitgesprek om er achter te komen wat de werkelijke redenen zijn voor het vertrek en waar je in je personeelsbeleid nog kunt verbeteren.

 

Een tevreden medewerker zorgt voor tevreden gasten

Betrouwbaarheid is een belangrijke eigenschap voor een werkgever. Daarnaast is de bedrijfscultuur een belangrijke factor om de medewerker aan het bedrijf te binden. Persoonlijke aandacht, complimenten voor prestaties, gehoord worden en meedenken in een juiste werk – privé balans. Een tevreden medewerker zorgt voor tevreden gasten en is ook een belangrijke promotor van jouw bedrijf op de arbeidsmarkt.

 

Met WerkenineenHotel.nl naar een juiste balans in personeelsverloop

WerkenineenHotel.nl biedt je een gratis profielpagina waarop je met tekst, foto’s, logo en eventueel een filmpje je bedrijf als werkgever onder de aandacht kunt brengen bij de juiste doelgroep. De vacature tekst wizard help je een goede vacaturetekst te schrijven.

Het werkt met een abonnement waarmee je voor een vast tarief onbeperkt vacatures kunt plaatsen en zo samen met de profielpagina kunt werken aan je merk als werkgever. Plaats alle vacatures, stageplaatsen en bijbanen en laat zo alle mooie kansen zien die er in jouw bedrijf geboden worden. Geef dan iedere keer weer aan waarom jouw bedrijf zo'n goede werkgever is. Solliciteren gaat via de site en sollicitaties gaan direct en alleen naar de werkgever zelf.

Je vacatures worden automatisch doorgeplaatst naar de groepen in de sociale media, verschillende algemene vacatures sites, en onze zuster site, WerkenindeHoreca.nl.

Er zijn veel vacaturesites die verbonden zijn met headhunters of selectiebedrijven. De informatie van kandidaten gaat in die gevallen niet alleen naar de werkgever maar ook naar de headhunter. Goeie kans dat je nieuwe medewerker na verloop van tijd weer benaderd gaat worden door de headhunter voor een baan bij de concurrent. WerkenineenHotel.nl is onafhankelijk en niet verbonden aan headhunters of selectiebedrijven, kandidaten zijn exclusief voor de werkgevers. Klik op onderstaande button om je direct aan te melden of kijk op de pagina tarieven voor onze scherpe tarieven.

 

 

 

   

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:

Naam*
E-mailadres
Je bericht*
Neem de code over*
Captcha

Adverteren

U kunt adverteren op deze website, neem hiervoor contact met ons op via info@xs2jobs.nl of klik op werkgevers

Volg ons

Blijf via de sociale media op de hoogte