Met deze 8 tips werf jij met meer succes hotelpersoneel!

Door Stella Peperkoorn  -  27 augustus 2021

Er is een enorm tekort aan goed hotelpersoneel. Hoe krijg je meer werknemers op de vloer? WerkenineenHotel.nl helpt je met deze 8 concrete tips!

Tip 1: Pas de vacaturetekst aan op de doelgroep die je wilt aanspreken

Welke doelgroep wil je aanspreken? Zoek je vooral jongeren voor in de bediening of zijn dit ervaren managers? Bedenk goed welke doelgroep je wilt aanspreken en pas hierop de vacaturetekst aan. Seizoensmedewerkers willen waarschijnlijk graag weten wat de verdiensten zijn, hoeveel uren zij kunnen werken en of de locatie met het openbaar vervoer te bereiken is. Terwijl een ervaren manager misschien meer geïnteresseerd is naar de bedrijfscultuur, pensioen regeling en de opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Kortom, probeer zo goed mogelijk aan de sluiten bij jouw doelgroep en onderzoek wat jouw toekomstig hotelpersoneel graag zou willen in een baan.

Tip 2: Is de vacature geschikt voor een senior werknemer

De helft van het horecapersoneel is jonger dan 25 jaar en nog geen 10 procent is ouder dan 55. Onder de 55-plussers zitten vast ook mensen die geschikt zijn voor de horeca. Een van de pluspunten van oudere werknemers is dat hier de werkeloosheid relatief nog hoog is en je de basis niet meer hoeft uit te leggen, wat tijd en geld scheelt.  Daarnaast zijn senior werknemers vaak rustpunten in het team en vormen een stabiele basis. Het aantrekken van oudere werknemers vraagt wel om een andere aanpak. Met een trendy video of advertenties met “op zoek naar horecatijgers” zul je deze doelgroep  niet bereiken. Met een goed loon, leeftijd flexibele arbeidsvoorwaarden, fijne werksfeer en uitzicht op zekerheid wellicht wel.

Tip 3: Kies voor vacatures in deeltijd

Veel hotelvacatures zijn wellicht prima te vervullen door meerdere parttime medewerkers op één fulltime functie. Wellicht zijn er ouders en verzorgers die heel graag een dergelijke functie zouden willen vervullen. Zij zijn juist vaak extra gemotiveerd omdat ze op die manier het gezinsleven of zorg goed kunnen combineren met een uitdagende baan met flexibele werktijden. Misschien is het mogelijk een functie op te delen tussen werkende ouders die willen werken tijdens schooltijden en studenten die juist willen werken buiten schooltijden

Tip 4: Geef arbeidsbeperkte een kans

Heb je er wel eens aan gedacht om iemand met een arbeidsbeperking in dienst nemen? Er zijn een heleboel horecaondernemingen waar mensen met een arbeidsbeperking succesvol werkzaam zijn. Denk aan Brownies en Downies en Happy Tosti. Maar ook in de Hotellerie zijn er diverse hotels waar mensen met een beperking werkzaam zijn. ‘t Klepperhuus in Hardenberg is erop gericht mensen met een verstandelijke beperking een volwaardige baan in de horeca te bieden. In Hotel Spelderholt in Beekbergen worden mensen met een arbeidsbeperking zelf opgeleid om succesvol te kunnen werken in de Hotellerie. Vanuit daar kunnen ze zeer succesvol ingezet worden in diverse andere hotel, dus ook bij jou! Dus denk niet in beperkingen, maar juist in mogelijkheden voor het werven van jouw toekomstig hotelpersoneel. Vaak zijn er met subsidies ook nog financiële voordelen te behalen.

Tip 5: Zet jouw vacature open voor ZZP’ers

Steeds meer horecaondernemers maken gebruik van ZZP’ers, wat zeker verschillende voordelen biedt. Zo kun je snel inspelen op wisselende omstandigheden en de pieken of dalen in je bedrijfsvoering opvangen. ZZP’ers hebben er bewust voor gekozen om zelfstandig te opereren, je mag er dan ook vanuit gaan dat je te maken krijgt met gemotiveerde mensen die passie hebben voor het vak. Daarnaast heeft diegene wellicht een expertise die jij mooi kunt gebruiken om jouw huidig hotelpersoneel te inspireren en de kneepjes van het vak te leren aan jonge getalenteerde mensen die je in dienst hebt.

Tip 6: Wees creatief en met je arbeidsvoorwaarden, pas ze per doelgroep aan als dat mogelijk is

Geld is voor hotelpersoneel lang niet altijd een van de belangrijkste drijfveren bij het zoeken naar een baan. Laten we eerlijk zijn, de horeca staat niet bekend als een sector met de best betaalde banen. Zorg dat je de concurrentie een stap voor blijft en probeer nieuwe werknemers te verleiden met de passende arbeidsvoorwaarden en zorg dat de salarissen minimaal markt conform blijven. Een niet markt conform salaris zorgt voor demotivatie, passende secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen voor de benodigde motivatie zorgen. De meeste werknemers in de horeca vinden het bijvoorbeeld prettig om ruim van tevoren te weten op welke dagen en tijden ze moeten werken.  Wellicht is het mogelijk een 4 daagse werkweek te bieden,  opleidingsmogelijkheden, 13e maand, bezoek aan de groothandel, werkkleding wat gewassen wordt, cadeau bij verjaardagen, een bonus bij het behalen van targets etc. Ouderen zijn wellicht op zoek naar een mogelijkheid minder te werken, jongeren willen vaak veel kunnen leren, werkende ouders vinden het fijn flexibiliteit te hebben in werktijden en veertigers hebben vaak weer interesse in een goede pensioenopbouw. Hoe beter jij kunt aansluiten bij de wensen en behoeften van jouw toekomstig hotelpersoneel hoe groter de kans is dan zij voor jou wel kiezen en niet voor jouw concurrent.

Tip 7: Biedt opleiding en een carrière perspectief

Wanneer je werknemers de mogelijkheid biedt om via scholing hun talenten verder te ontwikkelen en de kans geeft om door te groeien binnen je bedrijf, door bijvoorbeeld een traineetraject, bind je niet alleen werknemers aan jouw Hotel, maar kun je ze ook nog promoter laten zijn van jouw Hotel. In de praktijk blijkt dit een goede manier om jonge werknemers enthousiast te maken voor een carrière binnen een Hotel.

Tip 8: Wellicht is de Nederlandse taal niet persé nodig of  kan een afwijkende achtergrond juist interessant zijn

Niet voor alle functies in een hotel is wellicht spreekvaardigheid van de Nederlandse taal noodzakelijk en mensen leren een taal vaak heel snel. Met de juiste coaching en begeleiding kunnen zij heel waardevol zijn voor jouw gasten. Een afwijkende achtergrond kan ook zeer interessante kandidaten opleveren. Een mooi initiatief is bijvoorbeeld de wervingsdag van Hilton in samenwerking met Stichting Vluchtelingenwerk, die zaterdag 17 november plaatsvond. Gedurende deze dag kregen honderden vluchtelingen de kans om kennis te maken met werken in de Hotellerie. WerkenineenHotel.nl heeft aan deze dag ook een mooie bijdrage mogen leveren door honderden vluchtelingen advies te geven over een goed CV. Verbazingwekkend hoe gemotiveerd deze mensen zijn en hoe snel veel van hen de Nederlandse of Engelse taal hebben geleerd. Is de Nederlandse taal geen eis voor je vacature? Communiceer deze dan ook in de Engelse taal.

Wist je dat je op WerkenineenHotel.nl onbeperkt vacatures kunt plaatsen voor een vast bedrag? Dit geeft de mogelijkheid om aan de arbeidsmarkt te laten zien welke banen jij als werkgever biedt op verschillende niveaus. Op deze manier ziet jouw toekomstig hotelpersoneel welke doorgroeimogelijkheden er zijn. Tevens ontvang je bij een abonnement een gratis bedrijfspagina waar jij jezelf kunt laten zien als goed werkgever. Vermeld op deze pagina wat jij als werkgever uniek maakt en waarom kandidaten specifiek voor jou zouden moeten kiezen. Ook is er ruimte voor foto’s en een video, zodat de sfeer en bedrijfscultuur goed overgebracht kan worden aan potentiële kandidaten. Wil jij meer informatie ontvangen over het plaatsen van jouw hotelvacatures op WerkenineenHotel.nl? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan via onderstaande button en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

 

   

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:

Naam*
E-mailadres
Je bericht*
Neem de code over*
Captcha

Adverteren

U kunt adverteren op deze website, neem hiervoor contact met ons op via info@xs2jobs.nl of klik op werkgevers

Volg ons

Blijf via de sociale media op de hoogte