Leren leidinggeven met een stage in een hotel
Door Pim van Dijk - 23 september 2025
Veel studenten van de hotel- en horecascholen willen tijdens hun stages graag leren leiding geven. Als je dan vraagt in welke afdeling zij dit graag zouden willen leren, dan hoor je vaak de afdelingen Sales, zaalreserveringen of personeelszaken. Maar is dit de beste stageplek om het leidinggeven te leren?
Welke competenties gebruik je eigenlijk met leiding geven?
De competenties die je in het ieder geval nodig hebt om te kunnen leiding geven in een hotel zijn:
- Plannen
- Organiseren
- Doelen stellen en Controleren
- Corrigeren
- Motiveren
- Trainen, kennis overdragen
- Coachen
- Empathisch vermogen
Wat leer je tijdens een stage in de afdelingen Sales, zaalreserveringen en personeelszaken?
Dat is uiteraard niet in ieder hotel hetzelfde maar in grote lijnen kun je stellen dat je in de afdeling sales vooral zult leren hoe de verkoop systemen voor een hotel in elkaar zitten, welke marktsegmenten worden bediend en op welke manier deze worden benaderd. Je zult daarnaast een stuk administratieve ondersteuning geven aan de sales managers en coördinator.
Bij zaalreserveringen zal de nadruk vooral liggen op administratieve verwerking van gegevens en een stukje interne organisatie en communicatie. In personeelszaken ligt voor de stagiaire de nadruk op personeelsadministratie, ondersteuning in het recruitment proces en organisatie van personeelsevenementen.
In welke afdelingen leer je dan tijdens een stage leiding geven?
Ook dat is niet voor ieder hotel hetzelfde. In sommige hotels mag je als stagiaire leiding geven aan de bediening, bij andere afdelingen mag je vaak wel meekijken bij met een leidinggevende maar kun je deze werkzaamheden niet zelfstandig uitvoeren. Dat kan vaak wel in de afdelingen Stewarding of back of house, en de huishouding. In mijn optiek zijn dit de beste plekken om het leidinggeven in praktijk te kunnen leren. Daar mag je meestal echt een team aansturen en samen doelen bereiken en kun je competenties als coachen, trainen, motiveren en corrigeren zeer goed ontwikkelen net als je empathische vermogen. Daarnaast zijn het afdeling waar organiseren en plannen heel belangrijk zijn.
Afdeling Stewarding
De afdeling stewarding vind je meestal in bedrijven met grote vergader en banquet faciliteiten. Deze afdeling is verantwoordelijk voor materialen als servies, glaswerk, bestek, tafels en stoelen. Zorgen dat deze spullen op de juiste plek op het juiste moment aanwezig zijn, breuk zoveel mogelijk wordt beperkt en veilig worden opgeborgen als ze niet nodig zijn. Ook de afwaskeuken valt vaak onder deze afdeling. Hoofd van de afdeling wordt een chief steward genoemd of back of house manager.
Afdeling huishouding
De afdeling huishouding is verantwoordelijk voor de schoonmaak van het hotel. De hotelkamers maar ook de publieke ruimtes als lobby, toiletten, restaurants en zalen. Zaken die daar dan bijhoren zijn het beheer en vervoer van linnengoed voor de hotelkamers, beheren van bedrijfsuniformen, verzorging van bloemen en planten in het hotel en de kerstaankleding. Een complexe en voor het hotel zeer belangrijke afdeling waar de stagiaire vaak supervisor taken mag uitvoeren.
Wil je meer informatie over stage lopen in een hotel, klik dan op de de carriere coach van WerkenineenHotel.nl. Wil je meer informatie over de afdelingen in een hotel klik dan hier
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.Typ hier jouw bericht: