Het belang van Arbeidsmarkt communicatie

De Definitie arbeidsmarkt communicatie

Structureel communiceren naar de interne en externe arbeidsmarktdoelgroepen en hun beïnvloeders met als doel het werven van nieuwe medewerkers, het positief beïnvloeden van het werkgeversmerk en/of het contact onderhouden met huidige, potentiële en oud-medewerkers.

Structureel
Geen ad-hoc acties en los plaatsen van vacatures maar het hebben van een specifiek beleid ten aanzien van arbeidsmarktcommunicatie.

Externe én interne arbeidsmarkt
Arbeidsmarktcommunicatie behelst ook de communicatie naar eigen medewerkers, naast potentiële en oud-medewerkers. Eigen en oud-medewerkers zijn ambassadeurs voor een werkgever en spelen een essentiële rol in het uitdragen van het werkgeversmerk. Daarnaast vormen beïnvloeders een belangrijke rol. Denk hierbij aan ouders, partners en vrienden die voor sommige doelgroepen op de arbeidsmarkt nodig zijn om hen te bereiken.

Doelstelling: Directe of indirecte wervingsboodschap
De directe wervingsboodschap communiceert een directe vraag naar personeel. Een indirecte vraag is een boodschap waar niet naar personeel wordt gevraagd, maar wel de intentie heeft om een positief beeld te scheppen van de organisatie als potentieel werkgever of om een relatie op te bouwen (employee relationship management).

WerkenineenHotel.nl is partner voor hotels in arbeidsmarkt communicatie. De website wordt zeer gericht onder de aandacht gebracht van de doelgroep, hotels hebben ieder een pagina om zich te profileren en voor een vast en redelijk bedrag per jaar plaatst u onbeperkt uw vacatures. Uw vacatures worden doorgeplaatst naar diverse plekken op internet en de sociale netwerken.

 

Bronnen:Amcinfo.nl|Nr29 arbeidsmarktcommunicatiemanagement| Thomas en Kleyn (1989) Communicatiebegrippen voor dagelijks gebruik. Den Haag. | Verrijk, J.F. (1999). Werving & Selectie van schaars personeel. Deventer, Kluwer Bedrijfsinformatie. | Dalen, A. van (1999) Doelgericht en effectief communiceren op de arbeidsmarkt. Bussum, Coutinho. | Klinvex, K.C. (2001). Het werven van goede medewerkers. Schoonhoven, Academic Service. | Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie

Adverteren

U kunt adverteren op deze pagina, neem hiervoor contact met ons op via info@xs2jobs.nl

Volg ons

Blijf via de sociale media op de hoogte