Wat doet de afdeling huishouding in een hotel?

Door Pim van Dijk  -  19 april 2021

De afdeling huishouding (of housekeeping) is verantwoordelijk voor de schoonmaak van de hotelkamers maar ook van de restaurants, zalen, bar en algemene ruimtes zoals toiletten en lobby. Schoon staat eigenlijk altijd wel in de top 3 van minimum eisen van een gast en daarmee is de afdeling huishouding een hele belangrijke schakel in de kwaliteitsbeleving van de gast.

 

Organisatie

Er wordt soms wel eens minderwaardig over schoonmaken gesproken maar in hotel is dat echt een vak waarbij ook heel wat van je organisatie skills wordt verwacht. Kun je je voorstellen hoeveel lakens, handdoeken en dekbedovertrekken er dagelijks gewassen moeten worden in een middelgroot hotel? Dat moet allemaal afgevoerd worden, opgeslagen en weer schoon en gestreken aangevoerd worden.

 

Niet alleen het hotel schoonmaken

Naast het schoonmaken houdt de afdeling housekeeping zich met nog een aantal zaken bezig. De uniformen van de medewerkers, die 24 uur per dag, 7 dagen per week staan ingeroosterd,  moeten heel, netjes en schoon zijn. Gasten vragen wasgoed te reinigen en/of te strijken en je wilt niet weten hoeveel spullen er worden achtergelaten in een hotel die netjes geregistreerd en bewaard moeten worden en liefst weer terug moeten naar de eigenaar. Verzorgen van bloemen en planten en de kerstversiering vallen ook vaak onder de afdeling huishouding en ook voor het regelen van een oppas voor de gasten kun je hier terecht.

 

Kamermeisje

Hoewel er ook veel mannen werkzaam zijn in de kamerschoonmaak wordt de functie in veel hotels nog steeds kamermeisje genoemd. Maar ook de naam room attendant komt steeds vaker voor.

De kamers moeten op tijd weer klaar zijn voor de volgende gasten. Niet alleen keurig schoon maar ook netjes en zonder technische gebreken. Tijd is geld dus dat moet allemaal efficiënt en snel gebeuren zonder verlies van kwaliteit. Een kamermeisje of room attendant moet niet alleen vlot kunnen werken maar vooral ook slim werken en veel kennis hebben van schoonmaakproducten en middelen.

 

Public Area’s of algemene ruimtes

Ook de algemene ruimtes en restauratieve gedeeltes van het hotel moeten regelmatig schoon gemaakt worden. Dit moet uiteraard gebeuren op momenten waarop gasten er zo weinig mogelijk van meekrijgen, je kunt niet in een vergaderzaal die in gebruik is gaan stofzuigen of ramen lappen. Die bezetting is ook nog eens iedere dag anders en de tijd die je hebt voor schoonmaak is niet altijd even lang. Goed communiceren en plannen dus!

 

Uitdagende functies en stageplaatsen

In een bedrijf dat 24 uur per dag 7 dagen per week open is de housekeeping een complexe organisatie waarin veel leuke uitdagende functies te vinden zijn. Ook stage lopen in deze afdeling is echt een aanrader. Voor het leren plannen, organiseren en leiding geven is dit absoluut de beste afdeling.

Meer informatie over deze dynamische afdeling vind je op de carrière coach pagina van de site. Klik op de button hieronder voor een actueel overzicht van openstaande vacatures.

 

 

   

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:

Naam*
E-mailadres
Je bericht*
Neem de code over*
Captcha

Adverteren

U kunt adverteren op deze website, neem hiervoor contact met ons op via info@xs2jobs.nl of klik op werkgevers

Volg ons

Blijf via de sociale media op de hoogte